The Black Beast - Nissan Skyline R34

"Wall of thank you"

Roger Tärnestig, Ljudstudion
Reine Neumann, Rayder Design
Tobian Nilsson, Bilpedanten >>>

Other that helped out!

Klaus, FVK-Engineering >>>


#intercooler        #turbo   #sparco    #wheels    #ice   #rota   #nismo   #paint   #hood   #tuning      #styling    #tyres        #brakes   #kakimoto    #rb25det

Bilpedanten
Bilpedanten

Rota Sweden

<<< Previous page
Next page >>>

FMIC aka Front Mount InterCooler

Here comes some updates from last month! Picture of the intercooler-kit that I will use:

The main Intercooler will be painted black! Yeah I know it is not probably the best idea, but what the heck! =) And the piping you already know what happened to them...


Here is the intercooler masked with tape... and I that thought the masking of the amplifyers was a fiddeling jobb, this has even worse...

It is just the sides and the cooling channels that will get painted, the cooling fins are masked out.

The car on the way to the paintshop!

Rear window wing

Some updates! Har länge funderat på hur jag ska göra med bakrutan. Har tyckt att den sett lite för "naken" ut längst upp. Så idag var jag ute i garaget och klippte lite mallar till en takvinge!

Finns nämligen inte så många färdig varianter att köpa till R34 så kände att det nog bli bäst att plasta en själv. Lite roligare med! Först la jag ut lite matris-papper, skitbra att använda detta då arken sitter ihop, när väl mallen är klar kan man enkelt vika ihop den och sätta in den i en pärm. Så här ser det ut iaf: Efter att fört över pappersmallen till lite wellpapp och klippt till blev det riktigt bra!

Tänkte att jag plastar direkt på pappen och då kommer den mer i linje med taket. Kommer väl att fästa den med sikaflex eller 3M-tejp, fårse vilket som blir bäst, kanske båda... Här ytterligare en bild en bit ifrån:

Tyvärr så lånar min lackerare bilen imorgon då tanklocksplastningen ska ses över, plasten har satt sig något där nämligen (se pilen ovanstående bild). Så det bli ingen plastning av takvinge i helgen...

Straight from the painter!

Lite updates:

Monterade ihop stegen igår, ett j-a pilljobb!

Var ju tvungen att ta bort alla kontakterna vid lackering och sedan löda dit dem igen efter att stegen blivit lackade

Här är de ihopsatta iaf:

Den nedsänkta loggan blev assnygg!

Brandsläckarna kommer få en sparco-logga precis som de hade innan:

Då är det snart dags att få dit ic´n. här är rören iaf:

IC´n kommer för övrigt att lackas lite försiktigt svart...

Även stagen kommer att sättas dit innan Elmia, efter det blir det en 4-hjulsinställning.

Likaså fick burbygget bak samma kulör som resterande delar - Snowflake pearl tror jag färgen hette!

Damp även ner ett paket från US Postal Service idag!

Det var elfläktarna som kommer att ersätta orginal-propellern.

Dessa kommer att styras via en justerbar termostat..

Jepp! Känns som den kan bli rätt fulländad iår!

Får satsa på motor nästa år även om det blir lite småtrim redan detta året...

Har renast ur bagaget som ska göras om lite.

Lite covers ska eventuellt draperas med kolfiber samt ett par covers ska tillkomma.

Kommer även lacka om "burbygget" i bagaget:

Blir samma vita pearl som fälgarna...

Även plockat ut slutstegen som ska lackas dem med i samma kulör.

Trodde först att jag kunde plocka av själva kåporna och tömma på elektronik men det var så struligt så blev till att maska med lite tejp.

Här är det 4-kanals steget som blivit maskerat, monoblocket var lite lättare...

Blir som sagt inte lack över hela men kontakterna syns ändå inte då en cover ligger över.

Stegen kommer efter lack att "paintbrushas", ett med "Tack till" och det andra med "Sponsorer".

Har även plockat ut glasskivan som fungerar som lock till baslådan bak.

Denna ska graveras med en logga och web-adress!

Den blåa LED-belysningen kommer även att bytas ut till vit...

Då är lite delar ivägskickade till lackeraren tillslut!

Det är tryckrör till den frontmatade intercoolern, camber och tracktion-stag bak.

Kommer även att plocka av lite fler prylar imorgon som ska lackas i samma vita pearl...

Fix the rideheight!

Då har bygget satt igång igen!

Kommer mest att rätta saker som man gått och tänkt på, inga jättestora saker men "många bäckar små"!

Det första som kommer att ses över är hur bilen står på backen.

Så jag har redan börjat att justera in "the rideheight".

Här en bild på hur det såg ut innan:

Kör ju med Tein Flex Coilovers och det var förhållandevis lätt att ändra.

Bak var det bara att höjja upp bilen, lossa den nedre "spärrskruven", rotera hela det gängade röret så mycket man nu ville. I mitt fall blev det en sänkning på 3,5cm utöver den tidigare sänkningen!

Sedan var det bara att dra åt "spärrskruven" igen. Fram vara det nästan samma visa förutom att även en bult skulle lossas. Hittade en bra guide på nätet om detta, bara att söka på sin modell...

För att lossa "spärrskruven" måste man ha ett specialverktyg, dessa går att köpa på Ebay om man inte fått med det till bilen eller till sina coilovers.

Här en bild på resultatet:

Lite skillnad!

Nu ska jag bara se till att hjulen kommer ut något, bak sitter det idag 40mm spacers  men kommer nog att sätta dit 45mm istället. I och med att jag kommer sätta dit justerbara camberstag bak kommer även hjulet att fylla upp hjulhuset bättre då jag har rätt kraftig negativ camber som kommer att justeras.

Fram kommer jag att sätta dit ca 20mm spacers. Dessa kommer att ha samma diameter som fälgarna och lackas pearlvita så de smälter ihop med fälgen.

Sedan kommer jag även i dagarna att lämna in lite prylar till lackeraren.

Blir vit pearllack på:

- Tryckrör frontmatad intercooler

- Rear Camber Arms (camber vinklar)

- Rear Traction Rods (toe vinklar)

- Slutstegskåpor

- Brandsläckare x 2

- Ljudburbygge i bagaget

- Sparco-ratten

Mer bilder kommer snart!

<<< Previous page
Next page >>>